Galleri

Mazda Rx-7 SA 1979

Øresundsrally 2013

Min far ringede en dag til mig og spurgte om ikke jeg havde lyst til at deltage i et pålideligheds rally*? Det syntes jeg lød som en mægtig god ide og som sagt så gjort, vi blev tilmeldt og bilen pyntet med navne i sideruderne som i rigtig rally.

Dagen oprandt og vi kørte fra Slangerup til Yokohama i Hvidovre hvor morgenmad, teknisk kontrol og klistermærke uddeling foregik, vi fik pyntet Rx-7érn med reklame klistermærker og numre på siderne og fronten, nu lignede det en rigtig rallybil, det gjorde de andre også der var en vidunderlig samling af meget fine og nogle temmelig dyre biler bl.a. en Aston Martin DB4 1960 som på stedet blev vurderet til i omegnen af 8-9 millioner danske kroner, der var virkelig meget at se på og alle havde lyst til at snakke og vise deres biler frem, vi fik forklaring på hvordan man skulle læse kortene og i grove træk hvad det hele gik ud på.

 

Spændingen steg da tiden nærmede sig for start, de meget forskellige og potente biler begyndte at starte deres motorer op, hvilken herlig lyd.

Starten gik og vi havde nummer 17 med afgang kl. 10:18 i klassen Tourist**

Af sted det gik vi klarede de første porte fint og fik alle de bogstaver vi skulle have fordi jeg fik luret de professionelle kører af, turen gik ud over Ishøj og videre til Tåstrup og slut i Sengeløse, nu steg spændingen, i mellem Ishøj og Tåstrup i en skarp kurve, besluttede Rx-7érn sig for at den ville køre med baghjulene først godt hjulpet af regn og bøndernes efterladenskaber snurrede vi rundt og endte på en stubmark og sad fast, så jeg måtte ud og skubbe, NU lignede det en rigtig rallybil med mudder op af siderne, vi fik Rx-7érn fri og ud på vejen igen, ingen skade sket andet end de andres drillerier, ”Syntes i ikke der er asfaltdt nok” ”Den har da stadig hjulene ned af” og mange andre som jeg lykkeligt har glemt, kan dog huske en spurgte mig hvad den afkørsel havde kostet ”han mente nok tid” jeg svarede en bilvask.

Nå men nu var adrenalinet da kommet op og vi fik hentet det tabte tid og kom i mål til tiden uden problemer.

 

Vi fortsatte videre ud over Tune hvor der var tidskontrol og så videre mod Herfølge Kleinsmeje, pludselig er jeg et sving for langt på kortet og vi drejer til højre i stedet til venstre, det bruger vi så 3 Km på før det rigtigt går op for mig at her er noget helt galt så tilbage igen, 6 Km fejltur koster jo lidt tid men igen er vi heldige at fjumre i starten af en etape så vi har masser af tid til at nå mål.

 

I Herfølge spiste vi frokkost og havde 40 minutters pause hvilket var tiltrængt, efter pausen gik turen til Ringsted hvor eftermiddags kaffen blev indtaget hos Autoparts, nu kørte det på skinner det var blevet lettere at læse kortet nu havde man jo øvet sig, så da jeg opdagede på sidste etape at der var sat et lille mærke i en lille by syd for Roskilde sagde jeg at der skulle vi lige være ekstra opmærksomme tror der er lusk der, vi kommer til byen og jeg råber BREMS jeg så en port den havde de gemt bag et stengærde så i stedet for at bare køre lige igennem byen skulle man lige dreje til højre og så til venstre ud til vejen igen så stod porten der Yes tænkte jeg den fik vi også, vi fuldtes det sidste stykke ind til Roskilde med en gammel Opel Record 1700 som vi jævntligt havde set og en meget potent Alfa GTV som sjovt nok havde overhalet os et par gange, kunne forstå på dem i mål at de havde kørt forkert et par gange.

 

Vi sluttede i Hedeland motorsports klub i Roskilde hvor vi blev taget rigtigt godt imod, mange kom og spurgte hvordan det var gået? hvor til vi svarede at det havde været sjovt og spændene at være med men at vi havde nogle fejl som havde kostet, vi havde misset 2 bogstaver og så var der noget med tiden vi var kommet 1 minut for sent på første tids kontrol og for tidligt på 2 andre TK, jeg talte så med en af fotograferne som for øvrigt er ham der har lavet siden www.oresundrally.org om hvor de gjorde af alle de billeder de havdet taget? ”tror vi blev fotograferet 50 gange både i pauser, ved start og rundt på turen i landskabet”, de ville komme på hjemmesiden fortalte han, så spurgte han hvordan det var gået? Jeg fortalte at vi manglede 2 bogstaver. Nå sagde han det var synd, hvad med tiden? Jeg fortalte at vi var kommet 1 minut for sent og 2 x 1 minut for tidligt, så lyste hans ansigt op og han sagde at vi skulle blive, for det var formentlig nok til pokaler, NU blev det rigtigt spændene, lige indtil vi snakkede med et par andre Tourist hold, det ene hold havde fundet alle bogstaver og det andet manglede et bogstav så faldt humøret lidt igen for der var 12 Tourist hold så hvordan havde de andre så klaret det? Vi ventede i 2 timer tror jeg på optælling af straf point, vi fik vores scorekort og havde 55 straf point hmm tænkte jeg gad vide om det er godt eller dårligt? Så blev listerne hængt op og det stod klart at vi havde vundet en 2. plads, vi blev meget glade og skulle op og have pokal sammen med vinderne de havde 0 straf point og 3. pladsen som var kørt hjem havde langt over 100 straf point, nu fik vi blod på tanden det er ikke sidste gang vi skal prøve det.

 

Vi reprensenterede klubben flot med klub T-shirt på og sådan en gammel Mazda Rx-7 SA 1979 vækker altså en del opsigt også mellem de mange andre fine biler, vi talte bl.a. med en co. driver til Morten Spiro som blev henrygt over at se en Rx-7ér, vi talte også en del med Ib Rasmussen og hans kæreste Cira som kørte i en Jowett fra 1952, dem havde jeg tidligere mødt i Gilleleje til ”Sparke Dæk Kl. 19 Om Tirsdagen” de er utroligt søde og meget bil interesseret mennesker.

 

Vi kom igennem rigtigt smukt landskab og jeg kan kun anbefale folk at prøve det, det koster kr. 500,- at deltage og så brugte vi en tankfuld Benzin så det er da til at overkomme, selv om hastighederne ikke overstiger det tilladte, så er der travlt i Co. pilot sædet kan jeg fortælle jer, man skal også huske at de mere professionelle har sekundetaper hvor de skal holde en gennemsnitsfart på evt. 48 km/t ved hjælp af triptællere og stopure, så der er nok at se til.

 

*(Pålideligheds rally går ud på at køre den rigtige vej efter et kort og finde nogle poster, i dette tilfælde kørte vi igennem flagporte med et bogstav som så skulle skrives på vores scorekort som bevis for at vi er kørt den rigtige vej, ud over det så er der en tidsramme som man skal overholde, hverken komme for tidligt eller for sent hvilket giver straf point, det giver også straf point at mangle bogstaver gennemsnitsfarten er Max 50 km/t så alle kan deltage)

**(Tourist er en klasse der er lavet til nybegyndere som man gerne vil have skal dufte til motorsport for at få nye medlemmer, Tourist kører ikke sekund etaper som i de andre klasser, de skal bare køre den rigtige vej og samle alle bogstaver eller stempler)

 

Magni Larsen

© 2013 team-m.dk